Press "Enter" to skip to content

Klog Leg: Lær klokken

Varighed 10-15 minutter

Bertram skal starte i skole i august, og han er super skoleparat. Så nu starter Mors Preschool. Jeg har samlet materiale i flere år til projekt Klog Leg. Jeg vil på ingen måde gå skolen i bedene. Jeg vil bare lege viden ind, fordi jeg også selv synes, det er en sjov måde at være sammen på.

Lur mig om ikke det også bliver en videoserie med Popsi og Krelle… Nu starter jeg i første omgang med at teste legene af i hverdagen og dele mine erfaringer her på bloggen. Jeg satser på at få gode kommentarer tilbage, og at vi kan inspirere hinanden.

Jeg har undervist de sidste 25 år og har en musikpædagogisk uddannelse fra Musikkoncervatoriet. I 10 år underviste jeg i musik og de seneste 15 år har jeg hold kurser i efteruddannelse for voksne, skrevet fagbøger, lavet onlinekurser, været rådgiver osv. Så jeg har en solid hands-on pædagogisk erfaring og vil trække på den!

Sådan foregik det i dag:
Jeg ved fra dengang, jeg underviste 5-7 årige børn i klaverspil, at 15-20 minutter af gangen er rigeligt. De kan ikke koncentrere sig længere tid af gangen. Så hellere gentage øvelsen kontinuerligt – flere gange om ugen. Ja, helt ned til 10 minutter om dagen kan faktisk være nok. De små hjerner suger jo som en svamp. Så i går aftes meddelte jeg Bertram, at “klokken 11.00 til 11.20 er der fra nu af hjemmeskole“. Den slugte han uden protest (jeg kom vist også nok til at sige, at Dronningen anbefaler det… men lad nu det ligge).

Klog Leg del 1: Lær klokken

Jeg tror, det er vigtigt at være forberedt, når de utålmodige små skal startes op, så jeg havde forberedt følgende:

  • Ur: Et stort rundt stykke pap med tallene 1-12.
  • 2 visere – en stor og lille – som jeg havde givet hver sin farve for at understrege forskellen
  • Jeg havde ryddet spisebordet, så vi satte os godt tilrette, og tog det hele lidt højtideligt.

I dag har vi lært:

  1. Vi startede med at tælle de 12 tal rundt på skiven, og snakke lidt ekstra om tallene 10, 11 og 12.
  2. Jeg spurgte Bertram hvad tid, han står op, går i seng, spiser frokost og aftensmad.
  3. Jeg spurgte ham, om han kunne fortælle mig, hvad forskellen er på de to visere.
  4. Så viste jeg, at den store viser skal pege på 12 og den lille viser kan pege på forskellige tal, og at det fortæller hvad klokken er (1, 2, 3 osv.)
  5. Så lavede jeg nogle ur-indstillinger, og bad Bertram fortælle hvad klokken var.
  6. Derefter bad jeg ham sætte uret til klokken 4, 11, 7 osv. Det gjorde han med stor fornøjelse.

Succes avler lyst til at gøre mere af det samme.

Det var dét for i dag. Bertram syntes, at det var “mega nemt mand”, og det er bare fint, for så fik han en succesoplevelse, der giver ham både lyst til at gøre det igen i morgen, og booster han selvværd på området.

Refleksive spørgsmål

Som voksen kommer man hurtigt til at tage for meget over. Så jeg forsøger at sige så lidt som muligt, og i stedet at få Bertram til at sige mest muligt. Han ved jo rigtig meget, uden at han selv er klar over det, og dét har han godt af at opdage.

Hvis I gør noget af det samme derhjemme, så fortæl endelig på Facebookopslaget, hvordan I gør, og hvad jeres erfaringer er.